År 1999 fick vi det prestige fyllda uppdraget att återskapa den mytomspunna SVALAN. Ett projekt som gav många tidningsrubriker och otroligt mycket positiv feed back.

Lite historia kring SVALAN

Vi ska kanske först förklara att bröderna Ivar och Torsten Kreuger har under sina år ägt många av Sveriges mest högklassiga och extrema motorbåtar. Deras båtintresse var något utöver det vanliga.

1927 Anlitade Ivar Kreuger Sveriges då skickligaste konstruktör av snabba båtar, Ruben Östlund. Ivar ville låta bygga en snabb skärgårdsbåt med plats för 8 personer och 2 besättningsmän. Ruben ritade ett 11,4 meters enstegs hydroplan med luxuös salong i aktern. Båten skulle göra 50 knop och Lidingövarvet fick förtroendet att bygga båten. Hon döptes till SVALAN och blev klar hösten 1928.

För att uppnå de tänkta 50 knopen utrustades SVALAN med den absolut mest högklassiga motorn för sin tid. En marinkonverterad flygmotor från amerikanska WRIGHT-fabriken. Motorns som valdes var en THYPHOON. En 2 meter lång vätskekyld V-12 motor på nästan 32 liters slagvolym, 650hk.  Enligt Rubens anteckningar klockades SVALAN nu på 52,3 knop.

Ivar Kreuger avled 1932 i Paris och hans båtar SVALAN, LORIS och TÄRNAN såldes på auktion. Med ett uppskattat värde på 100.000SEK såldes SVALAN till ett pris på 8.000SEK till en Gösta Malmqvist från Helsingborg. Båten användes bara ett fåtal gånger och såldes vidare 1936 till skeppsredare Ragnar Moltzau från Oslo.

SVALAN användes flitigt i Oslo både före och efter kriget. I slutet på 50-talet var motorn slut och delar av skrovet likaså. Hon såldes vidare 1960 och gick genom en del mellanhänder för att tillslut hamna hos en familj i Oslo som bytte till sig henne till ett värde av 500kr. Tragiskt nog tappades båten vid avlastning på familjens gård. Efter 2 år i trasigt skick började man stegvis montera ner SVALAN. Det som blev kvar är bilder, en del beslag, inrednigsdetaljer och en orginalservis.

1993 beslöt sig en grupp entusiaster att försöka spåra SVALAN öde. Genom intensivt och tidskrävande forskningsarbete under drygt ett och ett halvt år hittades de kvarvarande delarna av SVALAN i Norge och hennes historik blev nu helt klarlagd. Att SVALAN skulle ateruppstå bestämdes redan från början men hur det skulle gå till - det visste ingen.

1998 ingick Odenplans Specialbiluthyrning och Museet Pärlbåten ett samarbete där Odenplan skulle betala byggnationen och museet skulle stå för kunskapen och materialet för projektet.

Vi på Johansson & Son Båtbyggeri fick förtrodendet att återskapa SVALAN. Vi är ett av få varv i Sverige som har kunskapen att genomföra ett sådant bygge. Under sommaren 1999 tog bygget fart. Vi följde Ruben Östlunds ritningar och byggnadsbeskrivning. SVALAN är så gott som orginal förutom att hon utrustades med hydraulstyrning och att motorbädden är av aluminium.

SVALAN ställdes ut på Classic Boat Show på Allt För Sjön 2000. När hon efter mässan ställdes ut för vinterförvaring i inväntan på sommaren brann hon tragiskt upp och mystiken kring båten bara växte, skulle hon någonsin sjösättas igen. Ägaren till Odenplans Specialbiluthyrning tänkte dock inte låta detta hindra honom. Han beställa en till replika så sommren 2001 sjösatte vi SVALAN replikan nr 2 här hos oss i Holmsund. Det är hon som kryssar Stockholms skärgård än idag.