Sommaren 2008 fick vi återigen ett prestigefyllt uppdrag. Även denna gång kom beställningen från Bosse Rönnbäck på Företagsbilar i Stockholm. "Jag vill att ni återskapar Laila åt oss!"

LAILA

1935 ritade Ruben Östlund LAILA. Beställaren var Max Gumpel. En dåtidens ingenjör, byggmästare och direktör. Gumpel hade ett stort intresse för teknik och bilar. Detta återspeglas i hans närvaro vid uppbyggnaden av LAILA. Nedvevbara sidorutor, bilsäten i rött skinn och en sufflet, cab, av biltyp.

När Kungsörs Båtvarv så byggde LAILA monterades en Karmath Sea Wolf på 225 hästkrafter. LAILA toppade nu 40 knop. Elva år senare byttes motorn ut mot en Scripps V12, 325 hk, och 50 knop var verklighet.

1954 byter hon ägare fö r första gången. Hon sjunker några år senare vid Lidingö, Stockholm. Hon hittas 1959. Den nya ägaren ger henne en hjälplig renovering i form av nytt däck och botten. Hon byter sedan ägare ett flertal gånger. Tyvärr har ingen av dom den rätta entusiasmen, inte heller tillräckligt kapital, för att återställa henne till sin forna glans.

2008 får äntligen Bosse Rönnbäck LAILA i sin ägo. Han kontaktar oss på Johansson & Son Båtbyggeri och vi påbörjar arbetet redan den sommaren. Till vår hjälp fanns endast fem stycken fotografier, tillhandahållna av Max Gumpels dotterson. Mycket information och efterforskningar kom från Anders Værnéus på Anders Båthus.

Vi sjösatte LAILA på försommaren 2009. Då utrsustad med en Cheva 454. Toppfarten visade sig bli 45 knop och det stod klart för oss alla...

Hon måste vara den mest exklusiva runabout som någongsin byggts i Sverige.

Vi är otroligt stolta över att ha gjort denna renovering.